De crux zit in de praktijk

Een andere werkwijze, een nieuwe dienst of een nieuwe manier om service aan uw klanten te verlenen. Vaak is de gedachte: ‘’Gewoon doen!”. Zeker als prototypes van veranderingen getest en de veranderingen zelf al uitvoerig besproken zijn. Maar de crux zit in de praktijk.

Weet iedereen precies wat er van hem of haar wordt verwacht? Is de klant voldoende geïnformeerd over de nieuwe mogelijkheden? Gaat alles zoals bedacht en verwacht?

Succes gaat vanzelf, weerstand en tegenslag leiden tot spanning

Succesvol veranderen is niet makkelijk, maar wel de norm. Maar wat te doen bij weerstand of tegenslag? Welke spanning levert dat op binnen teams of bij klanten? Hoe ga je hier mee om? Hoe neem je die spanning weg? ‘’Gewoon doen’’ kan dus lastiger zijn dan verwacht. Daarom is het belangrijk dat iedereen begrijpt dat een veranderingen ‘’ongewoon doen’’ vereisen. Dat er ruimte wordt gemaakt voor het hanteren van spanningen en voor het bedenken van onvoorziene oplossingen.

Weerstand en tegenslagen omarmen, maakt ze hanteerbaar

Dat kan ook betekenen dat er meer aandacht voor reflectie, bijsturing, training of communicatie nodig is, binnen teams of richting klanten. En heel belangrijk is acceptatie dat het realiseren van het nieuwe, altijd extra aandacht, energie en doorzettingsvermogen vergen. Het is niet zinvol om voor weerstanden weg te lopen. Het werkt beter ze open te benaderen om vanuit die openheid tot oplossingen te komen.

Je wilt:

  • Een verandering zo snel mogelijk implementeren
  • Succesvol innoveren
  • Een wendbare organisatie
  • Excelleren in positieve klantervaringen
  • Teams leren om te gaan met weerstand en tegenslag

COLOURBOX1299741.jpg