Hoe trigger je werknemers om vrijwillig aan een nieuwe pensioenregeling deel te nemen?

Dat kunnen we het beste laten zien aan de hand van een voorbeeld. Het gaat om een bedrijf dat enkele jaren geleden een geheel nieuwe pensioenregeling kreeg. De deelname daaraan was vrijwillig. De werkgever wilde dat iedereen voor de nieuwe regeling zou kiezen. We hebben campagne gevoerd om de werknemers goed te informeren en om hen te motiveren om op heel eenvoudige wijze hun keuze om wel of niet deel te nemen aan de nieuwe regeling kenbaar te maken. Er was niet veel tijd: twee maanden.

Motiveer met een campagne en maakt het heel makkelijk om te kiezen

De doelgroep bestond hoofdzakelijk uit medewerkers in de leeftijd 20 tot 39 jaar, werkzaam in de reisbranche. We kozen voor een heel persoonlijke benadering: iedereen kreeg per e-mail een digitale boardingpas op zijn of haar naam. Door te klikken op deze pas opende een digitale reisgids, waarin alle elementen van de nieuwe regeling gevisualiseerd, met filmpjes en aanvullende teksten, werden toegelicht.

Wie direct voor de nieuwe pensioenregeling wilde kiezen, kon dat direct doen door op een rode button te klikken op de boardingpas of in de digitale reisgids. In de reisgids legden collega's (peer-to-peer) uit waarom zij voor de nieuwe regeling hadden gekozen. Bij vragen kon men de HR afdeling bellen en iedereen kreeg een persoonlijk gesprek om de details voor "hun reis naar hun financiële toekomst" goed door te nemen.

Het bedrijf kende twee vestigingen in Nederland en tussen deze twee introduceerden we een game element: welke van de twee zou als eerste het hoogste aantal vrijwillige deelnemers hebben? Dagelijks werd de stand op een score bord bijgehouden en de winnende vestiging kreeg een grote taart aangeboden. Bewust geen grote prijs, want de game ging niet om de prijs, maar om de inhoud.

Na twee maanden bleek 98% voor de nieuwe pensioenregeling te hebben gekozen.

Gebruik gemaakt van gedragswetenschap verandering te stimuleren

De campagnestrategie die we toepasten was gebaseerd op het gedragsmodel van sociaal wetenschapper Brian Jeffrey Fogg en het beïnvloedingsmodel van David Rock.


B MAT van B.J. Fogg Scarf model van David Rock